Розпорядженням міського голови № 201р від 02.10.2020 р.:

1) прийнято рішення подати заявку на приєднання міста Запоріжжя до Міжнародної хартії відкритих даних;

2) затверджено План дій з реалізації принципів Міжнародної хартії відкритих даних в Запорізькій міській раді на 2020 – 2021 роки.

Розбираємося, що це за документ і яка від нього користь.

По-перше, Міжнародна хартія відкритих даних – це не документ, а спільнота.

Принаймні, так зазначено на офіційному сайті Хартії.

Сама спільнота на своєму сайті під заголовком «Хто ми такі» називає себе «співпрацею» між понад 100 урядами та організаціями, які працюють над відкриттям даних на основі спільного набору принципів. Спільнота просуває політики та практики, що дозволяють урядам та організаціям громадянського суспільства збирати, обмінюватися та використовувати добре врегульовані дані для того щоб відповідати вимогам ефективності та підзвітності у таких сферах уваги: боротьба з корупцією, кліматична активність та справедливість у запровадженні виплат.

Міжнародна хартія відкритих даних бере початок на полях Генеральної Асамблеї ООН 2015 року після глобальної консультації, яку провели ключові представники урядів Партнерства «Відкритий Уряд», включаючи Великобританію, Канаду та Мексику, та громадських організацій.

Власне, Хартія зводиться до того, що її учасники добровільно беруть на себе зобов’язання дотримуватись наведених шести принципів, які стануть основою доступу до даних, їх випуску та використання.

Згідно з принципами дані повинні бути (існувати):

  1. Відкритими за замовчуванням
  2. Своєчасними і всебічними
  3. Доступними та зручними до використання
  4. Здатними до порівняння та сумісними (здатними до взаємодії)
  5. Для удосконаленого урядування та залучення громадян
  6. Для внутрішнього розвитку та інновацій

Для приєднання до Хартії достатньо оприлюднити публічну заяву на високому рівні (опубліковану главою держави, міністром, секретарем, заступником секретаря чи іншою відповідною посадовою особою) з формулюванням прийняття Хартії, яка визначає наступні чотири ключові елементи:

  • призначення ключового міністерства, департаменту, агентства, включаючи безпосередню контактну особу, яка буде відповідальною за впровадження принципів Хартії;
  • механізми, за допомогою яких суб’єкт зможе запроваджувати принципи Хартії: конкретні види діяльності, методології, інструменти та процеси;
  • обмежені часом дії з конкретними реалістичними строками, до яких можна продемонструвати прогрес у напрямку впровадження Хартії;
  • засоби перевірки конкретних дій, які будуть вжиті суб’єктом для відстеження прогресу в реалізації Хартії.

Ця інформація надсилається на адресу електронної пошти info@opendatacharter.net.

З початку заснування до принципів Хартії приєдналося 77 національних урядів та місцевих влад.

Україна приєдналася в кінці вересня 2016 року.

Найбільш значущим у цьому процесі стало запровадження Порталу відкритих даних на виконання Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою КМУ від 21.10.2015 р. № 835.

Згідно з цією постановою органи місцевого самоврядування зобов’язані публікувати досить значні масиви даних:

  1. Основні положення генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій
  2. Перелік об’єктів комунальної власності
  3. Перелік об’єктів комунальної власності, що передані в оренду чи інше право користування (з даними про умови передачі об’єктів в оренду)
  4. Перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування
  5. Результати радіаційного контролю
  6. Інформація про використання публічних коштів під час будівництва, ремонту та реконструкції об’єктів дорожньої інфраструктури та хід виконання проектів
  7. Генеральні плани населених пунктів, історико-архітектурні опорні плани, плани зонування територій та детальні плани територій (за винятком відомостей, які відповідно до законодавства становлять інформацію з обмеженим доступом), їх проекти
  8. Дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу
  9. Звіти про виконання фінансових планів комунальних підприємств
  10. Паспорти бюджетних програм місцевого бюджету
  11. Звіти про виконання паспортів бюджетних програм місцевого бюджету
  12. Титульні списки на проведення капітального та поточного ремонту, будівництва, реконструкції та благоустрою
  13. Інформація про рекламні засоби (дані про місце розміщення рекламного засобу, його вид і розміри, найменування розповсюджувача зовнішньої реклами, номер його телефону, адреса електронної пошти, дата видачі дозволу та строк його дії, номер і дата укладення договору, якщо місце розміщення рекламного засобу належить до комунальної власності)
  14. Реєстр боргових зобов’язань суб’єктів господарювання комунальної власності територіальної громади (як суб’єктів господарювання перед третіми особами, так і третіх осіб перед суб’єктами господарювання)
  15. Перелік інвестиційних договорів, додатків, додаткових угод та інших матеріалів до них, умов, у тому числі посилань на оприлюднені ресурси в Інтернеті
  16. Дані про об’єкти та засоби торгівлі (пересувна, сезонна та інші)
  17. Відомості про схеми розміщення засобів сезонної торгівлі
  18. Відомості про ярмарки (строк проведення, місце, кількість місць, вартість місць), організаторів ярмарків, договори, укладені з організаторами таких ярмарків
  19. Дані про розміщення громадських вбиралень
  20. Відомості про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту
  21. Перелік перевізників, що надають послуги пасажирського автомобільного транспорту, та маршрутів перевезення
  22. Відомості про транспортні засоби, які обслуговують пасажирські автобусні, тролейбусні та трамвайні маршрути перевезення (кількість транспортних засобів на кожному маршруті, марка, модель, державний номер, пасажиромісткість)
  23. Розклад руху громадського транспорту
  24. Дані про місце розміщення зупинок міського електро- та автомобільного транспорту
  25. Перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови
  26. Перелік укладених договорів (укладені договори, інші правочини, додатки, додаткові угоди та інші матеріали до них)
  27. Актуальні списки власників/орендарів місцевих земельних ділянок
  28. Відомості про лікарські засоби/препарати, придбані за бюджетні кошти, відомості про розподілення таких ліків між закладами охорони здоров’я та їх залишки в кожному з них
  29. Бази даних щодо ремонту доріг: точне зазначення ділянки відремонтованої дороги (від кілометра до кілометра), ширина та довжина дороги, довжина ділянки, товщина дорожнього покриття, матеріали, види робіт, вартість робіт, гарантійний строк, виконавці робіт
  30. Схеми планування територій та плани зонування територій (для сільських, селищних, міських рад)
  31. Поіменні результати голосування депутатів на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування
  32. Дані про депутатів місцевих рад, у тому числі контактні дані та графік прийому
  33. Дані про зелені насадження, що підлягають видаленню, відповідно до виданих актів обстеження зелених насаджень
  34. Надані містобудівні умови та обмеження
  35. Дані про доступність будівель для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
  36. Дані про тарифи на комунальні послуги
  37. Дані про надходження звернень на гарячі лінії, у аварійно-диспетчерські служби, телефонні центри тощо
  38. Дані про електронні петиції, у тому числі, осіб, що їх підписали, та результати розгляду
  39. Дані громадського бюджету, бюджету участі тощо, у тому числі про проекти, результати голосування, реалізацію підтриманих проектів
  40. Перелік об’єктів комунальної власності, які підлягають приватизації
  41. Дані про паркування, у тому числі про розміщення майданчиків, їх операторів, обладнання та функціонування
  42. Адресний реєстр
  43. Дані про надані адміністративні послуги
  44. Дані про видані будівельні паспорти
  45. Дані про медичних працівників закладів охорони здоров’я
  46. Дані про педагогічних працівників закладів освіти
  47. Дані про медичне обладнання комунальних закладів охорони здоров’я
  48. Дані про розміщення спецтехніки, що використовується для надання комунальних послуг, благоустрою, здійснення будівельних та ремонтних робіт
  49. Перелік бюджетних програм, у тому числі посилання на оприлюднені ресурси в Інтернеті
  50. Перелік цільових програм, у тому числі посилання на оприлюднені ресурси в Інтернеті
  51. Перелік розпорядників бюджетних коштів
  52. Фінансова звітність суб’єктів господарювання комунального сектору економіки
  53. Перелік дошкільних, середніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів і статистична інформація щодо них
  54. Дані про черги дітей у дошкільні навчальні заклади
  55. Території обслуговування загальноосвітніх навчальних закладів
  56. Дані містобудівного кадастру, у тому числі геопросторові дані
  57. Дані про видані дозволи на порушення об’єктів благоустрою
  58. Черга на отримання земельних ділянок із земель комунальної власності
  59. Дані обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (квартирний облік)
  60. Дані про споживання комунальних ресурсів (електроенергія, теплова енергія, природний газ, тверде паливо, холодна та гаряча вода) комунальними підприємствами, установами (закладами) та організаціями
  61. Надходження і використання благодійної допомоги
  62. Дані про надані містобудівні умови та обмеження
  63. Планові та фактичні показники сплати за договорами оренди комунальної власності, розміщення тимчасових споруд, розміщення рекламних засобів
  64. Дані про здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, у тому числі про плани перевірок та складені документи (акти, приписи, протоколи, постанови)
  65. Перелік та місцезнаходження закладів комунальних закладів охорони здоров’я, які забезпечені обладнанням гінекологічним, мамологічним обладнанням, що пристосоване до потреб осіб з інвалідністю з урахуванням особливостей їх пересування

Чинний урядовий План дій з реалізації принципів Міжнародної хартії відкритих даних на 2018-2020 роки затверджений розпорядженням КМУ від 21.11.2018 р. № 900-р.

Слід зазначити, щоправда, що переклад, який застосовується у цьому розпорядженні дещо відрізняється від нашого перекладу. Сам сайт Хартії представлений лише англійською мовою.

З інтерактивної карти місцевих влад, які приєдналися до Хартії, можна зробити висновок, що станом на 15.11.2020 р. Україну в цьому переліку представляють 12 територіальних громад: Вінниця, Дніпро, Дрогобич, Івано-Франківськ, Запоріжжя, Кропивницький, Львів, Маріуполь, Слов’янськ, Тернопіль, Хмельницький, Чернівці.

Запоріжжя це зробило 08.10.2020 р.

Насамкінець, повернемося до розпорядження Запорізького міського голови, щоб подивитися на місцевий план дій із імплементації Хартії в життя територіальної громади.

Міський голова запевняє розпорядників Хартії, що до кінця 2021 року будуть виконані такі завдання:

  1. Удосконалення внутрішнього нормативно-правового акта, що регулює питання оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних
  2. Визначення відповідальних осіб за оприлюднення наборів даних на місцевому порталі відкритих даних, розробка та внесення змін до їх посадових інструкцій
  3. Розвиток професійних компетенцій головного спеціаліста з розвитку відкритих даних
  4. Підвищення рівня знань та компетенцій у галузі відкритих даних у відповідальних осіб
  5. Створення системи визначення кращих розпорядників інформації
  6. Впровадження місцевого порталу відкритих даних
  7. Підтримка та адміністрування місцевого порталу, налагодження його взаємодії з Єдиним державним веб-порталом відкритих даних
  8. Внесення змін до Програм, які вже діють, або розробка програми щодо фінансування розвитку відкритих даних
  9. Участь у ініціативах у сфері відкритих даних, написання проектів, залучення міжнародної технічної підтримки
  10. Впровадження результатів аудиту наборів даних
  11. Створення та підтримка реєстру наборів даних
  12. Запровадження контролю та моніторингу якості наборів даних
  13. Визначення пріоритетних наборів даних за участі громадськості
  14. Забезпечення публікації наборів даних розпорядниками
  15. Запровадження зворотного зв’язку з користувачами даних щодо публікації пріоритетних наборів даних
  16. Запровадження зворотного зв’язку з користувачами даних щодо якості наборів даних, що вже оприлюднені
  17. Проведення заходів для популяризації відкритих даних
  18. Впровадження методичних рекомендацій щодо оприлюднення наборів даних
  19. Впровадження стандартів щодо оприлюднення відкритих даних
  20. Використання відкритих даних для прийняття управлінських рішень та при розробці програмних документів
  21. Залучення бізнесу, громадськості, науковців та журналістів до використання відкритих даних, проведення спільних заходів
  22. Популяризація ІТ-продуктів, створених на основі відкритих даних міста
  23. Розробка та створення сервісів та продуктів на основі відкритих даних
  24. Долучення до міжнародних ініціатив у сфері відкритих даних
  25. Участь керівництва та представників міської ради в національних та міжнародних проектах/ініціативах

Більшість з перелічених заходів звучить занадто абстрактно та попри це Запоріжжя вже включено до міст, які прийняли умови Хартії.

Залишилося спостерігати за реальним її втіленням в життя.

Аналіз рішення – Олександр Пеньков, Tax&Customs Legal Bureau