До такого висновку можна прийти через системний аналіз нового виборчого законодавства та хронології змін до нього.

Фактично, законодавець черговий раз допустив помилку, що давно вже стало характерною ознакою роботи цього складу парламенту і якості прийнятих ним рішень.

З самого початку концепція Виборчого кодексу, очевидно, передбачала, що місцеві вибори повинні проводитися тією мережею територіальних виборчих комісій, які вже давно були сформовані органами місцевого самоврядування.

Про це красномовно свідчить ч. 8 ст. 33 Виборчого кодексу: територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.

Ніяких перехідних положень з цього приводу кодекс не містив.

Редакція Закону України «Про Центральну виборчу комісію», яка діяла до останніх липневих змін, зазначала, що ЦВК лише здійснює контроль за утворенням територіальних виборчих комісій місцевих виборів (п. 6 ст. 21 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»).

В принципі, юридичної потреби в утворенні нових територіальних виборчих комісій не було, адже всі вони давно існують.

Децентралізація з прийняттям низки розпоряджень КМУ від 12.06.2020 р. була офіційно примусово закінчена.

Достатньо було лише сформувати оновлений склад ТВК, як це завжди робилося перед кожними місцевими виборами.

Але можливо, привид «зради» змусив законодавців посилити контроль за комісіями.

Так на підставі закону № 805-IX від 16.07.2020 р. пункт 6 ст. 21 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» став передбачати, що ЦВК «утворює територіальні виборчі комісії з місцевих виборів у строки, визначені Виборчим кодексом України, здійснює контроль за утворенням інших територіальних виборчих комісій з місцевих виборів.

Прикінцеві та перехідні положення цього ж закону містять вказівку ЦВК «забезпечити утворення (формування складу) територіальних виборчих комісій для проведення у 2020 році чергових та перших місцевих виборів в порядку та строки, передбачені Виборчим кодексом України для утворення територіальних виборчих комісій на чергових місцевих виборах».

От тільки до Виборчого кодексу норму про строки утворення ТВК на чергових місцевих виборах додати забули, оскільки, як було зазначено вище, всі ці комісії давно існують.

Тепер нагадаємо, що чергові місцеві вибори у нас проводяться тільки для обласних рад (постанова ВРУ від 15.07.2020 р. № 795-IX), оскільки весь інший адміністративно-територіальний устрій зазнав змін, що відповідно до ст. 288 Виборчого кодексу тягне призначення ЦВК перших виборів.

Саме такі призначення ЦВК і здійснила постановами від 08.08.2020 р. № 160 та від 14.08.2020 р. № 176.

Щодо утворення ТВК на перших виборах строки встановлені, чим ЦВК і скористалася, утворивши зовсім нові органи з новими назвами.

А от строків утворення нових ТВК, які не проводять перших виборів, законом не передбачено.

Відсутність строків утворення виборчих комісій не дозволяє ЦВК їх утворювати, оскільки просто відсутній «передбачений законом спосіб», якого вимагає стаття 19 Конституції України.

Але це, звісно, ЦВК не зупинило, і вона своєю постановою від 10.08.2020 р. № 172 все ж таки утворила обласні ТВК.

При цьому старі комісії нікуди не зникли.

Навряд описана ситуація якимось чином вплине на виборчий процес.

Це лише один з багатьох прикладів якості законів, що приймаються останнім часом.

Олександр Пеньков, Tax&Customs Legal Bureau