Після введення карантину перед багатьма підприємцями постало питання, як працювати далі? Згідно з опитуванням, яке проводила компанія «Independent Researching Group», майже третина реципієнтів відповіли, що не зможуть поновити свою справу. Звісно, це не означає, що весь бізнес у Запоріжжі закрився. Навпаки, знайшлися відчайдухи, які довели, що труднощі лише загартовують. 

У тому числі, цьому сприяло створення групи в соціальній мережі Facebook «Запоріжжя антивірусне», де підприємці розміщали повідомлення про продаж товарів чи послуг. За короткий час вона стала популярною. Окрім «фінансової допомоги» учасники групи отримують психологічну підтримку. Діляться один з одним досвідом, розповідають про особисті переживання, у разі безвиході просять про допомогу небайдужих.

Відповідно до розпорядження Кабміну, міська влада прийняла рішення про закриття ринків у Запоріжжі через карантин. Підприємці почали чинити «опір». 17 березня вони зібралися з плакатами під стінами міської ради. Присутні вимагали дати їм хоч якийсь час для реалізації товару, який вони вже встигли закупити.

«Ви позбавили підприємців можливості продати продукти. Ми теж боїмось коронавірусу, але ми не можемо сидіти вдома. У місті немає спалаху. Чому працюють супермаркети? Чому ви підтримуєте олігархів, а нас знищуєте?” – розповідала Лідія Кривенко, яка була серед мітингуючих (коментар з сайту УП)

До них так ніхто й не вийшов. Через декілька годин на офіційній сторінці у Facebook з’явилося звернення міського голови Володимира Буряка до мітингуючих:

«Ще раз поясню для тих, хто не зрозумів: зараз надзвичайна ситуація, викликана однією з найнебезпечніших за 100 років пандемій, яка не зважає на наші почуття, бажання та побутові проблеми! ВООЗ, МОЗ наполегливо рекомендують заради недопущення розповсюдження вірусу якнайскоріше вводити жорсткий карантин!
Президент України, уряд, Верховна Рада, Держпродспоживслужба вимагають термінових та невідкладних заходів. Тільки один аргумент – за останню добу в Італії померло 350 людей! Причина – первинне нерозуміння глибини проблеми.
Запоріжці, ми на карантині! Жартів немає!
Звернувся до правоохоронних органів з вимогою невідкладно забезпечити виконання вимог карантину на території м. Запоріжжя! Життя та здоров’я людей понад усе!»

Людям довелося розходитися по домовіках.

Як створювалася група «Запорожжя антивірусне»?

Через декілька днів більшість запоріжців почали помічати, що їх долучили до групи у Facebook «Запоріжжя антивірусне 2020. Послуги, товари, доставка, продаж, допомога».

Там підприємці публікували пости, де рекламували свій товар та послуги, заклади харчування пропонували онлайн доставку їжі. Охочі дізнавалися ціну, після чого продавець/продавчиня повідомляв/повідомляла, яким чином доставить його до покупця/покупчині (поштою, при зустрічі, або товар доставлять безпосередньо до будинку покупця/покупчині).

Ми поспілкувалися з одним зі співзасновників групи, щоб уточнити, яким чином відбираються повідомлення? Чи платять дописувачі за це гроші? Та як взагалі прийшла така ідея?:«

Я запорізький бізнесмен Юрій Хохлов. Про всі проблеми знаю не з чуток. Дізнавшись, що в Запоріжжі закривають ринки, спочатку обурився. Досі не розумію чому великим торгівельним мережам дозволили працювати в умовах карантину, а малим підприємцям, ні?! Потрохи почало приходити розуміння, що скиглення не допоможе, треба діяти. Тоді у мене з моїм товаришем Дмитром Чуркіним з’явилася ідея створити групу «Запоріжжя антивірусне».

Група відкрита, напочатку до нас щодня додавалися 1000 осіб. Зараз вже менше. Мабуть, все через розголос ЗМІ. Всі повідомлення ми публікуємо безкоштовно. Звісно відфільтровуємо інформацію. Трапляються некоректні оголошення.

У нас 10 модераторів. Колись велася бесіда про те, щоб адмінам виділяли гроші та ми вирішили все ж працювати безкоштовно. Адже всім зараз важко, без виключення. Сам бачив, як люди продавали меблі, дитячі іграшки, велосипеди. Тобто, останнє.

Не варто думати, що в групі підприємці просто реалізовують товари онлайн. За ці декілька місяців ми вже встигли стати справжньою сім’єю. Якщо комусь потрібна допомога – не відхрещуємося. Публікується пост в якому громадянин описує свою проблему, згодом небайдужі допомагають чим можуть.

Запоріжці об’єднували зусилля, щоб пошити необхідні костюми медикам. Зранку проводяться онлайн-медитації. Загалом, нашу групу можна назвати майданчиком для однодумців. Як не дивно, але саме під час пандемії коронавірусу запоріжці зрозуміли важливість взаємної підтримки.»

Цінова політика досить різна: черешня від 40 гривень/кг, риба 50-200 грн/за кг, м’ясо від 75 грн/кг. Плюс в тому, що конкуренція велика, тому потенційний покупець/покупчиня можуть дочекатися вигідної пропозиції.

«Мене не влаштовує, що у нас забрали право вибору. Раніше закуповувала продукти, як на ринках, так й у супермакетах. Молочку, м’ясо, рибу, овочі та фрукти мені більше подобалося купувати на ринках. Не можу сказати, що на ринках набагато дешевше, навпаки, на деякі товари націнка ще більше. Проте, на мою суб’єктивну думку, сезонні ягоди, фрукти та овочі краще купувати саме на базарах. З м’ясом, рибою та молочкою ситуація та ж. Тут можна застосувати всі свої рецептори (мається на увазі на ринках, примітка авторки), щоб обрати якісний продукт.

Добре, що з’явилися такі групи («Запоріжжя антивірусне», примітка авторки). Вже замовляла м’ясо, рибу та полуницю. Залишилася задоволеною. Товар доставляють до твого будинку, не треба нікуди їздити, ціни більш-менш адекватні», – розповідає одна з клієнток групи, яка замовляла товар через групу «Запоріжжя антивірусне» Ольга

Промоніторивши групу також дізналися думку підприємців, як воно працювати в умовах карантину? Спочатку наштовхувалися на негативні повідомлення, та врешті-решт, вдалося знайти представницю клінінгової компанії, яка не лише зберегла свій бізнес, але й залишилася вдячною труднощам.

«Я можу розповісти свою історію, але вона в мене позитивна. Мабуть, це не в тему», – звертається до нас власниця клінінгової компанії Олена.

Ми своєю чергою, запевнили, що саме позитивних кейсів не вистачає. Так у нас зав’язалася розмова. 

«До карантину ми прибирали в Запоріжжі офіси, будинки, заводи, пароплави (сміється, примітка авторки)… скрізь, де тільки можна було прибирати. У березні після введення карантину більшість офісів, які ми обслуговували, перейшли на роботу онлайн (працювали з дому, примітка авторки). Кабінети позакривалися, вже не було чого прибирати. Почали звільнятися люди. Не могла вирішити, що робити з тими хто залишився: або звільняти їх мені, або відправляти у відпустку за власний рахунок?

Чесно, я дві ночі не спала. Якщо я ще могла прожити на заощадження, то мої працівники їх просто не мали. Почала “перелопачувати” літературу, займатися онлайн навчанням. Поступово до мене дійшло, що просто треба шукати нових підходів, тоді в кризу можна не тільки втрачати, але й заробляти.

Так прийшла ідея перекваліфікуватися з прибирань офісів й т.і., в дезінфекцію під’їздів. В наш час дуже актуальна тема (поширення коронавірусу, примітка авторки). Комунальники чи самі мешканці будинків, не завжди на 100% прибирають під’їзди. Значить попит буде. Прибирання з хлоровмісними засобами, протиранням поручнів, кнопок домофонів, ліфтів, ручок дверей, могло принести дохід.

Не помилилася. Почала розсилку по Шевченківському району(один з найбільших районів Запоріжжя, примітка авторки.). У нашої компанії зараз повна загрузка – п’ять днів на тижнів, з 8:00 до 18:00. Поки водій у відпустці, доставляю працівників на своєму авто самостійно. Ми працюємо легально, оформлюємо договори, перерахунки, людям давали документи. В таких умовах ми працюємо з 19 березня, а 31 травня закінчуються наші контракти з новими клієнтами.

Скажу більше, за 2,5 місяці під’їзди так відмились, що люди зрозуміли, що без прибирання потім буде важкувато. Деякі ОСББ, які з нами співпрацювали, подовжили з нами контракти. В червні виходять всі мої старі клієнти на роботу, й з’явилися нові.

Бачу для себе декілька плюсів карантину: 1) зі мною залишилися люди, які дійсно готові працювати; 2) з’явилися нові клієнти; 3) в середовищі ОСББ отримала хорошу репутацію, що дуже важливо в моїй справі; 4) саморозвиток. Проблема змусила мене шукати нових підходів, займатися власною освітою»

Максим, який займається вирощенням полуниці в теплицях, розповів, що виторг, який вдається отримати з соціальних мереж – крихти. В найкращому випадку на продаж йде 10-20 кг за день. Буває, що нічого не продається. А ось, минулого року вдалося продати до 25 тонн ягоди за сезон.

«Нас вбивають. Ягода псується. Доводиться викидати не просто полуницю, а всі гроші, працю, яку було вкладено в неї. Не знаю, як буду жити весь 2020 рік. Я вже не думаю про те щоб заробити, головне вижити та зберегти власну справу. Тепличний бізнес дуже затратний.

Скільки пройшло часу, досі не розумію для чого потрібно було закривати ринки?В інших же країнах вони працювали?! Я збуваю по 10-20 кг полуниці за день, буває менше. Відкриття ринків сільгосппродукції дещо врятує ситуацію, проте збитки вже нанесені колосальні…», – ділиться побоюваннями чоловік.

Співзасновник групи Юрій Хохлов зазначив, що група існуватиме після зняття карантинних обмежень.

«Група існуватиме до тих пір, поки вона буде потрібна. Навіть після закінчення карантину ніхто її не видалятиме. Вважаю, ми не маємо права», – говорить він.  

Оксана Щербина

Баннер ЖК