Станом на сьогодні Україна посідає перше місце в Європі за обсягами імпорту в країнах ЄС органічної продукції.

Такі дані оприлюднили у звіті Єврокомісії.

У світі Україна посідає четверте місце, поступаючись Китаю, Еквадору та Домініканській республіці.

Так, постачаємо у переважній більшості на разі сировину, але з року в рік збільшується кількість підприємств, що адаптовують власне виробництво під стандарти ЄС, це дає можливість експортувати готову продукцію та значно краще заробляти.

Ще 5 років тому, коли в Україні не було військового конфлікту зі східним сусідом, переважна більшість української продукції була спрямована на продаж до країн пост Радянського простору. Після стресової ситуації, що була пов’язана з анексією Криму та військовими  діями на Донбасі Україна втратила понад 20% своєї економіки. У першу чергу це стосувалося важкої промисловості. Далі конфлікт загострювався, обидві країни запровадили санкції одна проти одної, було очевидно – економіку потрібно перелаштовувати на нові ринки.

У той час,  руку підтримки запропонував Європейський Союз. Ми отримали право заходити на їхній ринок, але умови були висунутими. Зрештою,  не більші, ніж до інших. До того ж, після підписання Угоди про асоціацію Україна зобов’язалася виконувати низку вимог, що у тому числі пов’язані з продуктами харчування. Зокрема, ми з часом мусимо відмовитися від шкідливих добавок та зайвих консервантів у продуктах харчування, що негативно впливають на здоров’я  людини.

Компанії “Агроекологія” в цій ситуації поталанило більше – їм  не треба було переходити на невідомі для себе стандарти, бо ж органічну продукцію вони вирощують давно.

Агрофірма знаходиться в селі Михайлики, Шишацького району Полтавської області. Туди, щоб побачити все на власні очі відправилися журналісти з різних куточків України в рамках прес-туру організованого ГО “Інтерньюз Україна. “

80% своєї продукції компанія експортує, це дає можливість постійно нарощувати власні потужності та перебувати у процесі стабільного розвитку. Вирощує зернові: пшеницю, кукурудзу, ячмінь, овес, соняшник, коричневий та золотистий льон. Також на підприємстві є переробка – виготовляють різні види борошна, крупи, вівсяні пластівці, лляну та соняшникову олію. З недавніх пір вирощують також ріпак, для німецької компанії HiPP, що спеціалізується на дитячому харчуванні.

Молодий та доволі амбіційний керівник ПП “Агроекологія” Гліб Лук’яненко сімейну справу перейняв від дідуся, додав трохи сучасного підходу та новітніх технологій та вивів компанію на стабільну співпрацю з країнами ЄС.

“Органічну продукцію ми вирощуємо давно. Про необхідність відмовитися від обробки насіння та рослин хімікатами в “Агроекології” замислилися, коли помітили, що наші працівники, після інтенсивної обробки почали частіше хворіти. Нечесно, коли одні заробляють, інші страждають, тож ще дідусь прийняв рішення відмовитися від хімікатів і вирощувати все природним шляхом. Так у нас з’явилася органічна продукція, а сьогодні, майже все ми експортуємо до країн Європейського союзу.”

Що більш вигідно – вирощувати з хімічною обробкою, чи природним шляхом? Як це можливо у наш час?

“Я б сказав – рівноцінно, але ризики вирощувати органічно значно вищі, не все залежить від агронома, хоч його важливість на підприємстві не можна недооцінювати. Багато залежить від того, як поведе себе природа, якою буде погода. Урожайність в необробленої хімікатами культури істотно нижча, втім, ми не витрачаємо коштів на хімію. Перевага також у тому, що, органічна продукція дорожче коштує і запит на неї є, сподіваюся, що з’явиться масовий і в Україні. Як це можливо? За бажання можливо все, звикнути до нових стандартів неважко. Якщо агроном професійний, то він буде відслідковувати найновіші практики та розробляти ефективні схеми”

Гліб Лук’яненко

Як європейці контролюють якість продукції яку замовляють в українців?

“Агроекологія” не так давно розпочала співпрацю з німецьким виробником дитячого харчування HiPP, замовили в нас партію ріпаку. Ми їм повинні продати насіння, а вони самі зроблять з нього олію, яка є дуже корисною і поживною, ідеально підходить дітям. Німці, зрештою, як і всі європейці, до якості ставляться дуже відповідально, якщо українці хочуть експортувати в ЄС, то мають дотримуватися правил та домовленостей.

Процес вирощення нами ріпаку наші партнери відслідковують на всіх етапах. Ми знаємо про їхні планові візити на територію агропідприємства, вони приїжджають, беруть проби з рослини – листя, зав’язки насіння, можуть взяти на аналіз навіть землю. Також вони навідуються і без попередження. Для європейців важливо бути впевненими, що сировина ідеально відповідає стандарту. Скажу й інше, оброблена хімією культура має інший вигляд, кожен, хто у цих тонкощах розбирається, може побачити неозброєним оком в який спосіб вирощували. Можливо, коли співпраця буде перевірена роками ця скрупульозність послабиться, але вихідний продукт все одно має пройти лабораторні дослідження.

ЄС

ЄС

А чи є попит на органічну речовину в Україні, маєте тут канали збуту сировини?

Як я вже сказав раніше – переважно все експортуємо, але є декілька партнерів тут. Зокрема, неподалік нашого агропідприємства є компанія “Укролія”, це наші постійні замовники соняшникового насіння. Для них також важливо, щоб вирощення сировини, яку ми їм постачаємо, було природним. Це значить, що навіть насіння соняшника не має бути нічим оброблене перед посадкою. Як правило, насіння продають оброблене, щоб воно по-перше зійшло, по-друге, щоб його не знищили шкідники, ще до того, як воно проросте. Наше ж завдання посадити насінини абсолютно чисті та натуральні, лише тоді ми можемо бути впевненими, що вихідний продукт буде екологічно чистим.

Українці потихеньку звикають до того, що органічна олія може коштувати скажімо 100 гривень за півлітра. У неї зовсім інший смак, вона насичена поживними речовинами і дуже корисна.

На підприємстві “Агроекологія” також розводять корів, які виробляють близько 40 тон молока на день. Молокопродукти не експортують, принаймні поки, але фірмові магазини в обласному центрі вже стоять. Також постачають продукцію і в Київську область. Найближчим часом Гліб Лук’яненко планує зайнятися масштабним розведенням бджіл та виробництвом меду. Все, що запланував підприємець буде реалізовувати з основним правилом – натуральність та екологічність.

ЄС