Процес об”єднання громад в області триває. На прямих міжбюджетних відносинах з Державним бюджетом вже працюють 36 громад, в 7-ми громадах у квітні пройшли перші вибори, ще кілька   громад їх очікують. І процес об,єднання в області продовжується. Однак, існує серйозна проблема на мапі децентралізації в Запорізькій області.

На жаль більшість громад об’єднуються не за Перспективним планом і не дотримуються рекомендованої методики , яка передбачає  утворення  потужних громад з чисельністю населення не менше ніж 5  тисяч мешканців. До того ж параметри Перспективного плану передбачають цілий ряд показників і маркерів, за наявності яких об,єднання призведе до спроможної в економічному аспекті ОТГ. Наприклад, це  наявність достатньої чисельності дітей шкільного та дошкільного віку,   адміністративних приміщень для організації роботи адміністрації громади, ФАПів, тощо. Принцип добровільності не заперечує утворення громад не за Перспективним планом, але вже на начальному  етапі малочислені громади стикаються з цілою низкою проблем, які неможливо самостійно вирішувати. Ця ситуація пов,язана насамперед з тим, що    виконання повноважень, які передаються громадам, потребують   фахових спеціалістів та достатнього фінансового ресурсу. Олександра Оляніна, консультант з бюджетних питань Запорізького регіонального відділення Асоціації Міст України, наголошує:

«Незважаючи на те, що на стадії утворення ОТГ проводяться розрахунки   бюджету майбутньої ОТГ і ці розрахунки, як правило, показують   фінансову спроможність, фактичні результати роботи ОТГ не  такі   оптимістичні.  В цілому,  доходна частина бюджетів ОТГ збільшується  у 1,9 і більше разів, але потреба у коштах на делеговані повноваження, які держава передає на місцевий рівень набагато більше.  В результаті громади  вимушені відволікати власні доходи, які вкрай необхідні на фінансування цільових місцевих програм  у галузях   комунального господарства,  освіти ,охорони здоров,я, культури . Тобто,  виконувати власні повноваження громада не в змозі.  Вона не має фінансових ресурсів для  покращення стану доріг, відновлення освітлення населених пунктів, ремонту та будівництва систем водопостачання, ремонту установ освіти та охорони здоров,я. Хоча, держава допомагає новоутвореним ОТГ субвенціями,  але ця допомога у розрахунку на 1-го жителя  щороку знижується».

На колегії ЗОДА були озвучені показники громад, в бюджетах яких видатки на утримання апарату управління складають більше 40 відсотків загального обсягу. І така ситуація спостерігається саме в  тих громадах, чисельність населення яких становить менше 5  тисяч. Бюджети малочислених громад з об,єктивних та суб,єктивних причин не мають достатньої кількості платників податків. А організація управління  ОТГ поки не дозволяє проводити роботу, спрямовану на швидке створення нових робочих місць.

  «Є проблеми , які не вирішені на державному рівні. Наприклад,   надходження ПДФО не за місцем ведення бізнесу,а за місцем реєстрації. Є і проблеми, які не вирішені на місцевому рівні – . насамперед, перегляд та затвердження ставок місцевих податків та зборів, доведення їх до рівня максимально можливого для   громади, але з урахуванням інтересів бізнесу.  Важливу роль у досягненні позитивних результатів роботи ОТГ грає і розподіл фінансових ресурсів та їх ефективне використання. В цьому важливому напрямку роботи необхідні професійні фахівці, яких бракує  саме у маленьких громадах, віддалених від центру районів. А кадри вирішують все, як ми знаємо.  Таких фахівців громадам  потрібно залучати та виховувати», – каже Олександра Оляніна.

Експерти Асоціації Міст України, яка наполегливо займається впровадженням реформи децентралізації, наголошують – ситуація, коли неякісно сплановані напрямки використання коштів, включення в обсяг видатків на утримання апарату управління ОМС  коштів, які не відносяться до управління, приводить до викривлення показників бюджетів. А у кінцевому результаті –  до бюджетних правопорушень.

Децентралізація в Запорізькій області триває. Зараз проводиться робота по внесенню змін до Перспективного плану формування громад області. Цей документ охопить  усі громади, які вже утворені і мають чисельність населення  навіть менше 2 тисяч мешканців. Така ситуація не додає оптимізму, каже Олександра Оляніна:

«Я вважаю, що такі громади не мають достатньої перспективи   існування, і прийде час, коли вони почнуть об,єднуватися між собою.  На жаль минає час, а люди чекають покращення вже зараз. Дуже сподіваюсь, що   громади, які ще не визначились з форматами   об’єднання не будуть повторювати помилок, а стануть на шлях  створення потужної громади. Такі ОТГ будуть мати і людські і фінансові ресурси».