18-19 червня у Києві пройшов XIV Український муніципальний форум, присвячений місцевому самоврядуванню та децентралізації в Україні загалом.

Програма заходу складалася з 2 днів: перший був приділеним питанням місцевої демократії, другий – відкритому врядуванню та економічному розвитку українських міст та громад. На заході працювали Президент України Петро Порошенко, Прем’єр міністр України Володимир Гройсман, також керівники Міністерств, Кабінету Міністрів України, інших відомств. Окрім того,  були присутніми депутати Верховної ради, профільний комітет з місцевого самоврядування та децентралізації, представники різних українських ОТГ.

На форумі важливу увагу приділили питанням співпраці з європейськими організаціями та фондами. Цьогоріч, гостями та активними учасниками форуму були представники норвезької програми зі співпраці з українськими муніципалітетами, які в найближчі роки будуть здійснювати підтримку розвитку місцевого самоврядування та продовження децентралізаційних процесів. Представники відомого в Україні канадського проекту ПРОМІС також оголосили про готовність продовжувати підтримку. Зокрема, в останні роки, в рамках цього проекту здійснюється підтримка та реалізація цікавих проектів, спрямованих на розвиток малого та середнього бізнесу.

Не випадково, важливим питанням, яке обговорювали на форумі був саме розвиток малого та середнього бізнесу. Запорукою розвитку українських ОТГ є створення та розвиток нових робочих місць через появу нових підприємств. Втім, курс на розвиток саме цієї сфери був анонсованим офіційними особами Європейського Союзу на саміті Східного партнерства, у листопаді минулого року. Тоді,  представники ЄС заявили, що у найближчі роки – мінімум до 2020 року, підтримка європейських організацій буде спрямована на комунікацію між мешканцями країн ЄС та країн Східного партнерства та розвиток бізнесу в останніх. Такий шлях, на думку радників та експертів з ЄС, повинен забезпечити розвиток громад та їхню автономність.

Делегація із Запоріжжя уже повернулася з Києва і готова поділитися важливою інформацією з читачами Regionnews. Сьогодні нашим співрозмовником є виконавчий директор регіонального відділення Асоціації міст України Ігор Бірюков.

Ігор Бірюков – виконавчий директор Запорізького регіонального відділення АМУ

У якому форматі проходило обговорення і чи були дискусії плідними для самих громад?

Робота форуму була поділеною на три секції – демократичне врядування, розвиток малого та середнього бізнесу в громадах та містах України, гуманітарні питання, у тому числі гендерної рівності На форумі детально обговорили питання удосконалення законодавчої база для можливості подальшого розвитку ОТГ в Україні. Виступали представники міст та громад, озвучували свої проблеми чи перешкоди і конструктивно мотивували необхідність прийняття тих чи інших пунктів. Тривалим було обговорення питання курсу на розвиток демократичного врядування. Вкінці була прийнята резолюція зі зверненням до Кабінету міністрів та Верховної ради, Президента про вирішення тих питань, які зараз є найбільш актуальними для громад: збільшення бюджетів задля якісного надання послуг населенню.

На законодавчому рівні, які саме пункти варто додати і як на звернення відреагували Прем’єр Міністр і Президент?

Вони готові підтримувати, принаймні так кажуть. Нас запевнили, що до кінця поточного року Верховна рада винесе на обговорення ряд необхідних для розвитку ОТГ законів. Зокрема, дуже необхідним є прийняти закон про державну службу в органах місцевого самоврядування, прийняття якого може зняти багато кадрових проблем. Також, дуже важливим є прийняття законодавчих актів стосовно права на розпорядження громадами земельними ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів. Це може істотно вплинути на бюджет кожної громади. Не менш важливими є вирішення, на законодавчому рівні питань архітектурного контролю, муніципальної варти. Зараз вже є три законопроекти, які потребують внесення коректив та прийняття стосовно власності житлово-комунального хазяйства. І Президент і Прем’єр міністр запевнили, що всі ці законопроекти будуть розглянутими у другому півріччі поточного року. Загалом зараз є близько 14 законодавчих актів, які потрібно приймати, для того, щоб процес децентралізації тривав і був повноцінним, велика частина з них вже пройшли перше читання, але далі їх поклали під сукно і все притихло.

Говорили також про фінансову участь державного бюджету в розвиток громад. Втім, Прем’єр Міністр наголосив на необхідності роботи громад над створенням нових робочих місць та бюджетоутворюючих підприємств на територіях ОТГ. А також, що є дуже важливим – ведення діяльності з дотриманням закону. Зокрема, Прем’єр Міністр попросив підняти руки тих, у кого тіньова заробітна плата в ОТГ складає менше 30%  – руку не підняв ніхто… Багато підприємців і фермерів у громадах працюють в тіні, відповідно бюджет ОТГ не доотримує коштів.

Розкажіть про згадану Вами службу в органах місцевого самоврядування. У чому є проблемний момент і які бонуси отримають ОТГ, після того як закон приймуть?

Мова йде про сам статус держслужбовця, який дає ряд необхідних гарантій. Також, прийнятий закон дасть можливість демократичного підходу, з точки зору ОТГ, для призначення заробітної плати тому чи іншому спеціалісту та можливості власного контролю, мотиваційних заходів та інше. Можу навести приклад, –  є громади у яких немає кваліфікованого медика чи землеупорядника, –  що на сьогодні є ще більш актуальним, за той оклад, що пропонує держава, ніхто працювати не хоче, відповідно громада залишається без спеціаліста і вплинути на ситуацію не може. А якщо повноваження в ОТГ будуть, що вже на місці можна буде вирішувати кого і на яких умовах запрошувати до співпраці, керуючись потребами громади та наявним бюджетом.

На сьогодні існує дуже великий брак кадрів у сільській місцевості. Загальноукраїнська тенденція стосується і запорізьких ОТГ – молодь старається рухатися в напрямку обласного центру, а працювати в ОТГ немає кому. Доцільним було б, якби керівники громад домовлялися з навчальними закладами про відкриття спеціальностей чи збільшення кількості студентів на тих спеціальностях, у яких зараз є брак. Можливо навіть домовлятися з умовою фінансування від громад, з гарантією що по закінченні навчання спеціаліст залишиться в громаді. Зараз такої можливості немає, бо не готове законодавство до цього етапу.

У цьому контексті, можна говорити і про якість кадрового забезпечення у менеджерському складі ОТГ. Дуже часто трапляється так, що громада пройшла вибори, отримала депутатів та керівників, а їхніх знань та досвіду недостатньо для якісної роботи. Тож на форумі, разом із представниками міжнародних та європейських організацій було прийнято рішення розробити програми для проведення спеціальних курсів та тренінгів для кадрового складу  українських громад. Країни, які вже пройшли процес реформування сфери місцевого самоврядування та допомагали, свого часу країнам східної Європи провести схожі реформи, сьогодні дуже добре бачать, які етапи пройдено, а що ще потрібно зробити. Радники з ЄС доносять інформацію про необхідні подальші дії до керівництва держави, далі – у процесі обговорення з’являється бачення наступних кроків і дій.

Збираючи успішні історії ОТГ в Запорізькій області ми почули про проблему, коли земельною ділянкою громади користується підприємець, який зареєстрований у іншому населеному пункті, а тому податки в цю ОТГ не потрапляють. Чи говорили про цю проблему на форумі і чи є бачення як її усунути?

За великим рахунком, цю проблему вирішити неважко – змінити кілька рядків, тим паче, усі добре розуміють, що це справді потрібно. Обіцянки вирішити цю проблему є, але поки це залишається лише на рівні обговорень. Я думаю, що і з цією проблемою ми впораємося, коли буде воля і актуальність для центральної влади. Тим паче, що рішенням сплачувати податки в ОТГ, яка дає в оренду землю, нікого не образить – це буде чесно і зручно для багатьох – та сама сума податку, але у інший бюджет. Ми ж розуміємо, що багато підприємств зареєстровані в обласних центрах, а землі орендують в ОТГ.  Місто особливо не збідніє, а для ОТГ це великі гроші і додаткові можливості.

Існує ще одна проблема, про яку мовчать – недосконалість виборчого законодавства. Це гальмує процес децентралізації та об’єднання загалом. У громадах, які підуть під міста обласного значення, партійна система виборів буде, у сільських громадах – мажоритарна. Припустимо, що районного центру долучилося скажімо 7 сільських рад, після виборів, якщо застосовувати сьогоднішню виборчу систему, з 26 депутатів 22 може бути з міста, а тому велика частина населених пунктів може залишитися без своїх представників – це теж нечесно і неправильно! Такий приклад вже є – місто Бердянськ, у якому 10 округів залишилося без своїх депутатів. Тож ми пропонуємо, в органах місцевого самоврядування перейти на мажоритарну виборчу систему.

Мирослава Балабан