Велореформа по-європейськи

Третина молоді Європи надає перевагу велосипедам. Цифри вражають. За даними BBC, минулого року кількість проданих велосипедів в Європі значно перевищила кількість проданих автомобілів. Європейці обожнюють все, що гарантує захист навколишнього середовища. Авто шкодить здоров’ю людей, забруднює повітря, його виробництво вимагає значних ресурсів. На цьому фоні двоколісний вид транспорту відповідає всім екологічним вимогам та впевнено заслуговує титулy «ідеального транспорту в Європі». А що ж в Україні?

Куплю велосипед чи два, краще – кожному члену сім’ї

Саме так я собі планувала, повертаючись з відрядження у Німеччині. Я вражена: стільки велосипедів в одному дворі, вулиці, в одному місті я ніколи не бачила. Останніми роками німці масово пересіли на велосипеди. Це наче справжня велосипедна революція: облаштовано доріжки, спеціальні місця для перевезення двоколісних в транспорті, встановлені світлофори для велосипедистів, у школах обов’язкове вело-навчання.

Велореформа

Велосипедисти від народження

Саме так відбувається у Німеччині. Дитина ще не сидить, але вже їздить містом на велосипеді. Не вірите?! Подивіться фото. З народження! Є такі візочки,  які можна причепити до велосипеда. Найбільше вражає, що мама за кермом впевнена: її дитина в такому причепі – в безпеці! Далі – малеча зростає разом з велосипедом. Можна подорожувати поряд з батьками у дитячому кріслі, потім пересісти на «тандем», згодом – самостійно крутити педалі.

Велореформа

Велореформа

Велореформа

У Дрездені нашим гідом по велосипедних доріжках став німецький архітектор українського походження Вадим Грибков. За його словами, все починається з садочка та школи.

«Моїй донці 6 років, вона пішла до школи вже вміючи кататися. Але в початковій школі обов’язковим є курс безпечного руху на велосипеді. Урок – це практичне заняття правильного поводження на дорозі, в справжньому дорожньому трафіку. В класах є склад велосипедів, шоломи, жилетки з світловідбиваючими смугами. Навчання проводить поліцейський на спеціальному майданчику зі знаками та розміткою. Все, як на дорозі», – розповідає Вадим Грибков.   

Велосипед – це екологічний та малоресурсний засіб пересування. Про це наголошують спочатку в школах, потім у вищих навчальних закладах. Яскраві приклади діють краще: багато машин – це пробки та загазованість. Наводяться чисельні експерименти скільки займає місця людина в автомобілі і скільки на велосипеді. Різниця – у 5-6 разів. А якщо люди їдуть, як пасажири у двоповерховому автобусі, то ще менше. Найголовніше – не нашкодь екології. На цьому німці будують свою діяльність, спосіб життя, облаштовують сьогодення, виховують дітей.

1220 км без світлофорів і заторів на велосипеді

Крім того, пересуванню на велосипеді сприяє добре розвинута інфраструктура. Подивіться на фото. Виділена окремо широка доріжка, відповідна розмітка, велосипедні світлофори, гарно поєднані туристичні об’єкти. Так, 13 років поспіль найпопулярнішим велосипедним маршрутом є Elberadweg. Вдовж Ельби можна проїхати велосипедом без світлофорів, заторів, чи будь яких перешкод від Чехії до Гамбурга. Це 1220 км. Мої велосипедні друзі кілька разів перепитували протяжність. Так-так  – 1220 км. Щороку кількість вело-мандрівників збільшується на 15-20%, повідомляє Загальнімецький велосипедний клуб (ADFC). Зараз їх число досягло більше 5 мільйонів. І продовжує рости. Сприяє доступність.

Велореформа

Велореформа

«Можна купити дорогий велосипед. Але німці – практичні. На сайтах продажу можна знайти навіть за 10-20 евро або безкоштовно. Є дешеві, є більш дорогі та якісні рішення. Наприклад, з акумуляторами для людей похилого віку. Не викликає питань і у побуті – де зберігати велосипед. У нових будинках на кожну квартиру обов’язково передбачено одне паркувальне місце для авто та півтора – для велосипеда. В старих приміщеннях – використовують підвали загального користування», – розповів Вадим Грибков.

Завжди і всюди в Європі працюють велопрокати. Це доступна послуга. Так, за три дні користування велосипедом в Барселоні потрібно заплатити не більше 14 євро. А в Копенгагені велосипед можна взяти на прокат абсолютно безкоштовно. В деяких містах велодоріжки ширші за тротуари. І нікому в голову не приходить йти не по своїй половинці, або припаркувати там машину. За таку самодіяльність штраф – від 15 до 70 евро. І ніхто не обурюється, бо майже кожен буває в ролі велосипедиста. Знають свою відповідальність і самі кермувальники двоколісних. За грубі порушення правил їзди на велосипеді можна позбутися водійських прав. Штрафи за різні проступки: від 15 до 350 євро.

Взагалі, німці на велосипедах в будь-якому зображені – це завжди щасливі обличчя. Така собі завуальована соціальна реклама.

Загрози!

Мої мрії «пересідаю на велосипед» розбилися об українські шляхи одразу після перетину кордону. Жах охопив мене, коли я уважніше стала придивлятися де, як їздять велосипедисти, де і як на них реагують автомобілісти та пішоходи. Співіснування на дорозі велосипедистів з автомобілістів можна прирівняти до війни запеклих ворогів. Мої побоювання розподіляють мільйони українців та тисячі мешканців Запоріжжя. Коментує співзасновник ГО «Запоріжжя Велосипедне» Олександр Ралік.

«Близько 160 тисяч запоріжців користуються час від часу велосипедом. Приблизно, це третина міста. Більш докладної статистики щоденного користування немає. Але ми бачимо, щорічно кількість велосипедистів збільшується. Наша аудиторія – молодь до 35 років. Жителі міста ще не звикли їздити на роботу велосипедом. Але крок за кроком – велопарковки  з’являються біля кав’ярень, шкіл, університетів, маркетів. Це хороші новини. А все, що стосується безпеки на запорізьких дорогах – поки що в розділі «поганих» новин», – розповідає Олександр Ралік.

Зараз у Запоріжжі не має єдиного бачення розвитку велоіндустрії. Хоча ще взимку депутати міськради проголосували за петицію щодо розширення велоінфраструкрути  в обласному центрі. Крім того, ГО «Запоріжжя Велосипедне» пропонувала зробити захищені доріжки для велосипедистів. Але пропозиції не знайшли підтримки міської влади. На цьому крапка наче б то не поставлена, але перспективи в цьому напрямку не прописані і не конкретизовані. Стратегії немає. Єдиного бачення розвитку велосипедної сфери та культури немає і у держави.

Велосипедисти озвучили ідею об’єднати велодоріжками історичні та культурні пам’ятки

Загальні тенденції побачила Вікторія Лучка, координаторка всеукраїнського велопробігу «Бачу. Можу. Допоможу», ГО «Інститут українських студій» (м.Львів):

 «Ми проїхали велику кількість міст західної, центральної та південної України. В деяких обласних центрах – є велодоріжки. В інших – тільки декларують, що збираються розвивати інфраструктуру. Але між містами – на трасах немає і не планується щось робити для безпеки та комфорту велосипедистів. Залатати дорогу – то вже буде досягненням… Але гарною ідеєю є об’єднати велодоріжками історичні та культурні пам’ятки, які знаходяться далеко за межами міст. Чудово, коли у вихідні можна поїхати та побачити ті об’єкти. Такий позитивний досвід вже є у Вінницькі області – перший в Україні. Там проект профінансований Європейським Союзом і його результат є прикладом на наслідування у розвитку велотуризму», – запевняє Вікторія Лучка.

В Україні велореформа тільки розпочинається. Запрацювала перша українська мережа прокату, продажу та сервісу велосипедів (veliki.ua). Крім звичайної оренди там пропонують вело-івенти, велошколи, кур’єрську доставку велосипедом та, навіть, зимове зберігання вашого двоколісного друга за символічні гроші.

Велосипед залишається найдоступнішим та найекологічнішим видом транспорту. Катання на велосипеді покращує самопочуття, настрій, а ще сприяє поліпшенню навколишнього середовища. Наприклад, велосипедисти Копенгагена щорічно рятують планету від 90 тонн викидів СО2 в атмосферу.

 Рух – це життя, кажуть мудрі люди

Обслуговування потребує двічі на рік (на початку зими та влітку), не треба міняти мастила, заправляти паливом. Велосипедисти з досвідом підкреслюють, не збирайте гроші на дорогий варіант. Новенький коштовний  – шкода, буде на балконі пилом припадати. В доброму стані можна купити велосипед б\у. Не будете переживати, залишаючи на парковці, даватимете навантаження і йому, а відповідно собі. А рух – це життя, кажуть мудрі люди. І нагадують, що днями Запоріжжя приєднається до європейського тижня мобільності і проведе акцію «Велосипедом на роботу». Городянам пропонують 22 вересня їхати на роботу чи навчання саме велосипедом. Таким чином показати, що велосипед справді може бути зручним, швидким та дешевим транспортом для щоденних поїздок у великому місті.

Що ж, пересідаємо на велосипеди! З сусідами по дорозі – автомобілями та пішоходами – знайдемо примирення та спільну мету: це безпека. Робимо все, що від нас залежить: виконуємо правила дорожнього руху, виділяємо себе не тільки в темний час доби, одягаємо шоломи та інші обладунки. Інфраструктура з’являтиметься за попитом: ідемо в магазин, де є велопарковка. Велосипед на роботі заносимо до офісу доти, поки керівництво не облаштує велостоянку.

Об’єднуємось і від місцевої влади вимагаємо дій!

Наталия Агаркова